dimarts, d’abril 25, 2006

Tombet sense tombet

.

Truita d'espinacs, acopanyada
de tombet sense tombet.

Si hi pot haver films de xinesos sense xinesos, o de geishes sense japoneses, també hi pot haver tombet sense tombet.

El tombet és un plat mallorquí i menorquí (n'hi ha un de valencià homònim però diferent), consistent en una fregida de patates, pebrots i albergínes, amb una salsa de tomàquet i ceba (segons informació del DVCB i del diccionari de l'Enciclopèdia). Jo crec que ja n'havia fet aquí a Mèxic, però fa temps. M'he aturat a comprar pebrots i albergínies, a una fruiteria on sempre n'hi ha. Però avui no en tenien. Cap "poblema": he canviat els pebrots per chiles poblanos, i les albergínies per carabassons. Bé, els carabassons mexicans solen ser petits, i en diuen calabacitas. Els he triats dels més grossos.

A Mallorca fèiem el tombet amb pebres rossos, que aquí no n'hi ha. A la foto teniu dos pebrots que hi havia a casa, i dos chiles poblanos, més foscos. Aquests els fan servir aquí per fer pebrots farcits (chiles rellenos). També els carabassons que, recordem-ho, haurien de ser albergínies. No surten a la foto la mitja dotzena de patates que també he fet servir. Als pebrots se'ls treuen les llavors i els nervis (especialment en aquest cas, perquè els poblanos poden ser coents), i es tallen en bandes com les de la foto. Les patates i els carabassons (albergínies!) es tallen en rodanxes.



Després cal fregir per separat cadascun dels ingredients:



Després es posen les patates fregides en un jaç dins una plata. A sobre, un altre jaç de carabassons (albergínies!), i a dalt els pebrots:




Després es prepara una salsa de tomàquet i es cobreix el tombet. Aquesta darrera operació jo la faig normalment dins el plat. En aquest cas la salsa era de pot :-(

El tumbet pot preparar-se amb carn o peix, o menjar-se tot sol. En aquest cas, va acompanyar una truita d'espinacs. Vaig passar un guster...
.
Nota fonètica: la "o" àtona de "tombet" sona com a "u" a Mallorca, tot i que aquesta no és la regla general en mallorquí.
----------------------------------------------------------------------------

365 apunts

Si no vaig errat, aquest és l'apunt número 365. Com si fos un any d'escriure'n un cada dia, tot i que aviat farà dos anys que vaig començar. Moltes gràcies als milions de mexicaires que cada dia o de tant en tant passen per aquí... Salut a tothom.
.

7 comentaris:

Anònim ha dit...

per molts apunts, d'un dels milions, i salut

RMF

Anònim ha dit...

Te falta un apunt per fer honor al dia que vaig néixer...

Tot i així, tant si és any de traspàs com si no, per molts apunts!

Anònim ha dit...

La millor manera per començar el nou cicle d´apunts: obrint la gana. Moltes felicitats! Gemma.

Geococcyx ha dit...

Moltes gràcies! De moment seguiré al peu del canó...

I molts d'anys, Catalina!

Anònim ha dit...

gracies a tu per escriure'ns.

Anònim ha dit...

...deia que el meu aniversari és el 29 de febrer i per fer anys necessit que aquests tenguin 366 dies!
Per això sempre que diuen que els anys tenen 365 dies, jo vaig la puntualització -egocèntrica-

Geococcyx ha dit...

catalina: si que ho tens una mica complica, l'aniversari...

I gràcies Laura!