dissabte, de gener 28, 2006

Misteri xilè


Fa poc, Manuel Castells explicava a La Vanguardia algunes meravelles econòmiques i socials de Xile, tot i reconèixer que encara hi ha molt a fer. Llegiu-ho aquí, abans que ho posin de pagament. El que no m'explica ningú clarament és perquè Xile ha fet aquest salt cap endavant i la resta de països llatinoamericans no, ni de lluny.

En un sopar recent tenia al meu costat un economista espanyol que coneix bastant Amèrica Llatina, li vaig fer la pregunta del milió de dòlars: quin és el secret de l'economia xilena? La reacció va ser negar el miracle xilè i, per tant, el secret del miracle xilè.

Immediatament em va dir que Xile, amb un índex de desigualtat de Gini de 0.57, és el segon país amb més desigualtat d'Amèrica Llatina després del Brasil, (seria, de fet, el sisè, segons que he vist aquí). Pel què fa a desigualtats, a l'Amèrica Llatina qui no ha mort son pare ha mort sa mare. A Mèxic l'índex de Gini és de 0.53, vull dir que presenta nivells de desigualtat no tan diferents i, en canvi, els indicadors macroeconòmics i socials són, en general, pitjors. Sentint el que sento a dir de Xile i veient el que veig cada dia a Mèxic, la conclusió provisional és que ja voldrien els mexicans plorar amb els ulls dels xilens. Encara un 8.7% dels xilens passen amb menys de 2 USD al dia, cosa que no desitjo a ningú, però a Mèxic és el 37.7% de la població que ha de sobreviure amb aquesta quantitat.

Em sembla que a alguns, pensar que un cert liberalisme i un cert rigor pressupostari podrien ser factors clau del progrès econòmic xilè els trenca els esquemes preconcebuts, i els fa treure el Sant Cristo gros, per exemple, de la desigualtat. No voler veure que el desenvolupament xilè dels darrers anys ha millorat el nivell de vida de milions de xilens és una mica ridícul.

Segueixo, tanmateix, sense esbrinar el misteri xilè. Quan Xile va internacionalitzar la seva economia, ¿tenia un capital humà més capacitat que altres països llatinoamericans per entrar a competir al mercat mundial? No ho sé. Sembla, això sí, que té menys arrelada la corrupció que altres països d'Amèrica Llatina. En l'índex de percepció de la corrupció de Transparency International (en el qual un 10 vol dir gens de corrupció), Xile té un 7.3, i Mèxic un 3.5 (Espanya 7.0)

Segurament a la primavera viatjaré a Xile per feina. Ja tinc ganes de trepitjar el país.

7 comentaris:

Laura ha dit...

si vols, tinc un amic xilè, amb percepcio de mexic perque l'he conegut allà i fan de la política i l'economia. El seu bloc es http://chaloaraya.blogspot.com o http://enchilameltaco.blogspot.com .... a veure què t'en diu ell.. petons PD: neva!

Anònim ha dit...

... per si el meu desconeixement és compartit per més gent aquí podeu trobar la definició del coeficient de Gini http://es.wikipedia.org/wiki/Coeficiente_de_Gini i una breu reflexió sobre aquest terme http://berclo.net/page01/01es-gini-coef.html

Jo he estat voltant per Xile (i no per mèxic, però sí per centre amèrica) i estaria d'acord amb la teva apreciació del miracle xilè....tot i això, no m'atrevesc a teoritzar!:-)

Geococcyx ha dit...

Laura: el Chalo va com una moto, i em sembla que estudia periodisme (oi?). Pel què veig, també va fer un fotimer de km per Mèxic...

ccs: També vaig passar per la wikipedia, i vaig trobar que valia més no intentar explicar l'índex a l'apunt. Però hauria pogut posar-hi un enllaç. Molt interessant l'altra pàgima amb l'explicació.
Per aquí corre un nano que coneix gairebé tota Amèrica Llatina, i em va fer algunes observacions interessants sobre Xile

Anònim ha dit...

N'estic d'acord: la baixa corrupció és la clau del miracle de Xile. Quan hi vagis veuràs que Santiago és una ciutat neta i ben organitzada. I així, descobriràs els segon secret del "miracle" xilè: la centralització de la seva economia. La major part de la riquesa i el desenvolupament del país han estat concentrats a la zona metropolitana de Santiago (on viu el 40-50% de la població), mentre que a la resta del país no ha assolit desenvolupar-se amb la mateixa rapidesa (llevat de Valparaiso, un important centre turístic).

Geococcyx ha dit...

Aviam, docs, ja tinc ganes de conèixer-ho. A part de Santago, em tocarà anar a Concepción...
Em sembla que ets el Josep de Dallas, TX: Salut, xaval.

Anònim ha dit...

jo mateix: el josep de Dallas TX, ara com ara, que la vida m'hi ha portat per estudiar economia. Salut!

Geococcyx ha dit...

Doncs bons estudis a la SMU i bona carera professional!