diumenge, de desembre 17, 2006

Distribució de rendes a Mèxic

.
.

M'intrigava quina era la meva ubicació dins el diagrama de distribució de rendes a Mèxic, de manera que vaig cercar, i trobar fàcilment, aquest diagrama, més aviat una taula, en aquest document (pdf) de l'INEGI. La meva renda no serà del domini públic, però val la pena presentar el diagrama. Al document enllaçat figura la distribució de rendes de l'any 2005, per decils. Els decils corresponen a les llars, és a dir, s'ordenen les llars per ingressos creixents declarats a les enquestes de l'INEGI, i s'agrupen per decils. Les rendes que vénen al document són els ingressos per capita de les persones que viuen a les llars, expressats com a renda per capita mitjana de cada decil. De fet, al document vénen com a ingressos trimestrals per capita, en pesos mexicans constants, tot i que no s'indica l'any de referència. Jo he convertit les xifres a ingressos anuals per capita en euros, amb un canvi de 14,1172 EUR/peso, el canvi d'ahir a la nit a xe.com. Aclariment: el caràcter decimal és la coma, i faig servir el punt per separar els milers.

Els nou primers decils tenen un creixement relativament moderat de la renda, però el decil superior (X) té uns ingressos mitjans d'11.444 EUR/any, que és 2,7 vegades els ingressos del decil immediatament per sota (IX), i 32 vegades els ingressos del decil inferior (I), que són, només, 361 EUR/any, poc menys d'un euro al dia. El 20% que guanya més, guanya 15,2 vegades que el 20% que guanya menys.



Aquesta figura mostra la distribució de rendes dels anys 2000 i 2005, que gairebé corresponen amb l'inici i el final del sexenni de Vicente Fox, o bé a les dues darreres legislatures completes del Congrés, que són triennals. Pràcticament no han variat la renda mitjana ni la distribució de rendes a Mèxic durant l'interval considerat. L'augment de la renda mitjana ha estat del 6% per al conjunt del període, i la distribució pràcticament no s'ha mogut. Si es mira el detall, el creixement percentual de les rendes més baixes ha estat més alt que el de les altes. Per exemple els decils I i II han augmentat les seves rendes en un 18-20% en el periode. Correcte, però jo diria que el 20% de "zero" és... "zero".

Certament, i a diferència d'altre sexennis, no hi ha hagut un daltabaix, i les rendes a la pràctica s'han mantingut o han augmentat lleugerament, però evidentment, calen canvis substantius en la renda per capita i en la seva distribució perquè milions de persones puguin sortir de la pobresa.
.

5 comentaris:

Anònim ha dit...

tot i que no sigui de domini públic, sembla clar quin és el teu decil. Per completar el que dius, aquest fitxer et dóna l'evolució fins el 2000, incloent també la població que es troba a cada decil.

Anònim ha dit...

és aquest fitxer. L'he tret de la web del sala i martin.

Geococcyx ha dit...

Gràcies. Em costa reconèixer-hi les dades tal com les presento jo.

Observació: el canvi de moneda que he donat són 14,1172 pesos/EUR, i no EUR/peso!

Anònim ha dit...

Company,

Un blog molt bo. He començat a llegir-ne els posts i l'estic gaudint de valent. Tu escrius en present, i jo en passat. Vaig tornar de l'altipla fa tot just un any, i ara m'he posat a escriure. A veure què et sembla el meu blog: www.berenguercamps.blogspot.com

Geococcyx ha dit...

Berenguer:
Veig que vas flipar bastant (encara flipes) en la teva vida a Mèxic, i començar treballant per a l'IMSS deu ser una manera superlativa d'entrar en contacte amb el sistema.

He rigut bastant amb la teva tipologia boletaire, es podria complementar amb especímens característics de la flora universitària. Ens hem mogut en orbitals i espins segurament diferents, però benvingut a la bloguística mexicaire!

M'he subscrit al teu feed, i et poso a la llista d'enllaços.
Salut!