dilluns, d’agost 23, 2004

"Les invasions barbares"

Aquest divendres vam anar a veure aquesta pel·lícula del Denys Arcand. Extraordinària per moltes coses, vam xalar.

Confesso (jo, pecador) que no he vist el film de 1986 de l'Arcand, Le déclin de l'empire américain, on apareixen els mateixos personatges i actors per primer cop. Les invasions barbares ens mostra els personatges 18 anys després, reunits en torn d'un d'ells, que té un càncer terminal.

La ironia, el desencís i l'humor amb què els personatges es miren el que són i el que van ser és el que més m'agrada del film, i que fa entranyables els personatges, tot i la complaença i buidor que mostren alguns. També dóna gust trobar-se amb gent amb preocupacions vitals i intel·lectuals remotament semblants a les teves, cosa que no passa cada dia en el meu entorn.

Impacta el retrat crític, i poc subtil, de la seguretat social i el sindicalisme quebequesos, que mostra com a corruptes i ineficaços. Un any a la llista d'espera per fer-se una tomografia d'emissió de positrons! Que no era el primer-primer món? Una mostra de com els somnis d'aquella generació esquerrana (de la revolution tranquille i el separatisme) es van quedar, com a molt, a mig camí.

Altres plaers més immediats: tornar a sentir l'accent quebequès (hi vaig viure mig any), i veure petits retalls del paisatge d'aquell país. També veure la Marie-José Croze, que ho sembla tot menys la junkie que interpreta.

Bé, ara haurem de veure Le déclin de l'empire américain, 18 anys després, encara que me l'hagi de comprar en DVD per Amazon. Em pemetreu una boutade (fins i tot una putada): vaig veure Terminator II abans que Terminator I. I no passa res...

3 comentaris:

Anònim ha dit...

Les invasions bàrbares és una de les pel·lis de l'hivern passat que va valer la pena d'anar a veure. M'ha agradat llegir el teu comentari. No sabia això de la pel·li anterior en que apareixen els mateixos personatges.

Geococcyx ha dit...

Aquí trobaràs una mica d'informació sobre "Le déclin...":
http://www.allocine.fr/film/fichefilm_gen_cfilm=2481.html

Anònim ha dit...

Moltes gràcies des de Palma (Mallorca).