dijous, de desembre 22, 2005

Viatge a Jalpan


El trajecte des de casa fins a Jalpan, al cor de la Sierra Gorda, és un petit safari botànic o ecològic molt interessant. Sortint de la ciutat, apareix la típica vegetació semiàrida: mezquites, cactàcies i, com a la foto, iuques:



Més endavant arriba una serra, on la humitat i la frescor permeten un ecosistema completament diferent. Comença el festival holàrtic:



És Escorca? És el Montseny? És Sant Llorenç del Munt? Noooo, és un bell alzinar mexicà (Quercus sp.), que a estones sembla un bosc encantat enmig de la boira.

A les clarianes apareix la Pistacia mexicana, cosina força evident del llentiscle mediterrani, i fins i tot un cebollí, probablement l'Asphodelus fistulosus, un planta introduïda a Mèxic:



Més endavant, torna a canviar el paisatge i sorgeix un hort de tarongers, gràcies al reg amb aigua de pou. Més enllà, torna el paisatge semiàrid:



Arribem a un poble on l'únic vehicle autoritzat sembla que sigui la camioneta pickup, i on els nens sembla que neixin amb el barret posat:



A l'entrada de la Sierra Gorda queretana, s'obre al davant un barranc impressionant, recobert d'una espessa vegetació neotropical, que els experts anomenen selva baixa caducifòl·lia. Un barranc on se n'hi han estimbat uns quants:



Uns 20 km més avall, la missió de San Miguel Arcángel, a Concá, la primera missió juniperiana que els meus ulls han contemplat se'ns mostra preciosa en un atri amb tarongers. Una façana, com a les altres quatre missions, amb un sorprenent estil barroc-indígena, que em recorda l'església de Santa María Tonanzintla a Puebla. Per si en quedava cap dubte, el safari ja ha valgut la pena...



Arribant a Jalpan ja és fosc, i l'enllumenat de l'església encara dóna per treure unes fotos de la missió de Santiago de Jalpan, amb una breu exposició i sense trípode (patirem!):



Conclusió: un dia intens, que promet, i un viatge que recomano a tothom.

5 comentaris:

Anònim ha dit...

Hola! No trobo el teu email al web, em pots escriure? Em penso que tu sí tens el meu, i si no, és benjami ensaïmada bitassa.com :)

Geococcyx ha dit...

Hola Benjamí:
Tu estàs subscrit a la llista de correu de Cartes de Mèxic, però amb un altre adreça. T'escriuré un correu personal a través de la llista de correu, i el mateix missatge al teu correu de bitassa. D'aquí a una estona...

Anònim ha dit...

Quina casualitat... Jo també volia demanar-te el teu correu, si prefereixes no donar-me'l per aquí, potser em pots escriure... El meu és niqmad (at) gmail (punt) com. Volia fer-te unes preguntes sobre Mèxic...

Laura ha dit...

holaaa que macooo aixoo... bee..fins aviat (a mes km de distancia) petons!

Geococcyx ha dit...

Niqmad: el mateix 23-D et vaig enviar un correu al teu gmail
Laura: ja deus ser per allà. Bon Nadal, the escrit al teu bloc poblano.