dijous, de desembre 15, 2005

Policia? Quina policia?


En aquesta ciutat relativament segura pots aparcar un BMW al carrer i no te'l roben, que no és poc, si més no durant unes hores. [Encara] no tinc un BMW, però diguem que em passejo a peu o en cotxe a qualsevol hora del dia i de la nit (les matinades les reservo per dormir) sense pràcticament haver de plantejar-me si corro perill de ser assaltat o no.

La policia és un ens multiforme (diferens cossos i subcossos estatals i municipals; la PGR i la PFP no se'ls veu gaire) que no fa res. Res de res. És a dir: no regula el tràfic, no fa respectar els semàfors, no posa multes d'aparcament, no comprova si la gent té carnet de conduir, no multa els cotxes que fan massa fum. No fan res. Se'ls veu conversant de dos en dos, o de quatre en quatre, sota un arbre, arrepenjats a una tanca, asseguts a la caixa d'una pickup... Per no fer, tans sols no demanen mordida.

M'expliquen que abans ho feien, però els nous governs els haurien amenaçat amb greus sancions, motiu pel qual ni extorsionen els ciutadans ni compleixen amb la seves obligacions. Em semblen una colla d'indocumentats que el dia que arribi de veritat el crim organitzat no sabran ni per on començar...

2 comentaris:

subal ha dit...

tinc una història sobre policies mexicans... dues!... que algun dia em decidiré a explicar.

Em vaig quedar ben perplexe al descobrir que a D.F. hi ha molts cossos policials diferents, massa. Un d'ells només es dedicava a vigilar entitats financeres, o sia, a tu t'a`punyalen pel carrer i ells, en principi, no intervenen... oi?

Per llegir sobre polis mexicans, 2666, Bolaño.

salutacions.

Geococcyx ha dit...

Afortunadament, jo no tinc cap història de policies mexicans per explicar. Uns amics meus que van venir 20 dies, i en van passar només dos al DF, ja te'n podrien explica una...

La Policía Bancaria e Industrial és la que tu dius. Pertany al govern del DF i la lloguen a bancs i empreses privades. Segons he legit, és una bona font d'ingressos per al GDF. En aquest poble, la majoria de vigilants de banc (amb metralleta) són privats.

El Bolaño, no l'he llegit...