divendres, de febrer 17, 2006

Boicots unipersonals


Els boicots a productes catalans (o danesos) m'han fet tornar a una reflexió de fa uns anys al respecte. Com a consumidors tenim tot el dret del món de no consumir el què no ens vingui de gust. Si un fabricant insulta la nostra intel·ligència o la nostra sensibilitat, tenim tot el dret de no comprar-li res. Una altra cosa és l'efectivitat dels boicots. I una altra cosa és boicotejar el senyor "A" perquè el senyor "B" ha fet tal cosa. Seria el cas de fer el boicot a la xocolata danesa perquè un ninotaire ha fet un acudit. O de fer el boicot a Freixenet perquè el Parlament de Catalunya fa una proposta que, sembla, també era un acudit.

Molts boicots són inútils, però dins la categoria de boicots inútils hi destaquen els boicots unipersonals i secrets, que jo practico, naturalment, en la intimitat. Heus ací dos inútils boicots particulars meus:

Boicot 1.
A prop de Valladolid hi ha un poble que la gent d'allà que jo coneixia anomenava Quintanilla de Duero, i que era el poble natal d'Onésimo Redondo, un conegut feixista espanyol. Aquests són els meus records de fa bastants anys. Fent ara una recerca, veig que el nom original del poble era Quintanilla de Abajo. Durant molts anys aquest poble va ser conegut com a Quintanila de Onésimo. No sé quin era aleshores el nom oficial del poble, però llavors semblava que el canvi polític havia portat Onésimo Redondo a un merescut ostracisme. Uns anys més tard, uns amics de Salamanca em van donar a conèixer els vins de Ribera de Duero, que em van impressionar força en alguns tiberis estiuencs a Mallorca. El Protos, per exemple.

Un dia al supermercat vaig descobrir que un vi de Ribera de Duero que comprava era fabricat a... Quintanilla de Onésimo! Això abans que el bigotut hi anés a jugar a cartes cada estiu. Potser el poble no s'havia tret mai el de Onésimo, però em va impactar que potser 20 anys després de la mort de Franco encara hi hagués un poble que es digués així. Conclusió: com que el nom d'Onésimo a l'ampolla m'insultava no he tornat a beure d'aquest vi. Ha estat un boicot secret fins avui, i completament inútil. Potser fins i tot és una mica fer boicot a "A" perquè "B" ha dit... Seria discutible.

Boicot 2.
Ja vaig informar que la Farmacia Guadalajara, una cadena amb prop de 300 farmàcies a tot Mèxic, no ven condons. Repeteixo. No ven condons. No ven condons. No ven condons. Sembla que per motius religiosos dels seus propietaris. Algú em va dir que recentment la Secretaría els ha obligat a vendre'n, però no ho he pogut comprovat. Quan vaig descobrir fa dos anys que la FG no venia condons, la primera reacció va ser preguntar si és que havia d'anar a comprar-los a la ferreteria. A partir d'aquí, a casa nostra vam iniciar un boicot bipersonal, i aparentment intransferible, contra aquesta farmàcia. És a dir, vam deixar d'anar-hi a comprar.

Tenint en compte que aquesta farmàcia és, de fet, un supermercat, i que algunes de les sucursals obren 24 hores al dia, i que prop de casa no hi ha més supermercats, el boicot va ser una mica difícil, i no va durar gaire. En aquest cas, els principals perjudicats del boicot érem nosaltres mateixos. Boicot frustrat per interès propi.

Hi ha boicots més arriscats per a la salut. Si algú s'ofengués perquè la majoria dels productes dels supermercats dels Països Catalans no porten cap indicació en català, podria deixar automàticament de consumir la majoria de productes del supermercat. I consumir-ne només d'etiquetats en català. Podria morir d'un empatx de iogurts La Fageda, o d'anxoves de l'Escala...


Actualització 26/02/2006

Ahir vaig preguntar a una dependenta de la Farmacia Guadalajara si ja venen condons. I sí, la Farmacia Guadalajara ja ven condons. Ja ven condons. Ja ven condons. Ja ven condons.

Ja no cal anar a la ferreteria.

5 comentaris:

Anònim ha dit...

Això dels boicots personals és ben curiós.
Intentes no comprar una marca que saps que conrea transgènics, i a la mínima que estires una mica el fil, no pots comprar la meitat dels productes del super.(http://transgenicsfora.org/)
...I procures no consumir de cap empresa que hagi fet la guerra,(www.boicotpreventiu.org) i et quedes sense l'altra meitat de super!

...Això sí, el super tampoc no ha de ser DIA!


Això sí, la cocacola que no me la treguin (sobretot coherència!:-)

Geococcyx ha dit...

Ho veus! S'ha de ser molt selectiu amb els boicots, si no vols acabar fent dejuni (i ioga), assegut al mig de la sala buida de casa teva. L'únic permès (i recomanable) encara és no beure Pepsi-Cola, perque sempre ens quedarà la Coca-Cola...
;D

Laura ha dit...

jo vaig decidir fer boicot al Walmart quan estava a Mèxic . Ho trobava tot entre el mercat i petites botigues i així contribuia amb l'economia pròpia ;) Petons Geo

Geococcyx ha dit...

El Walmart. No es pot dir que jo li faci boicot. És un dels tres llocs on faig les compres setmanals. També trobo que la major part de petites botigues només venen refrescos i "botanas". En una fruiteria popular, molt ben assortida, comprem les fruites i verdures.

Laura ha dit...

Bé potser vaig tenir sort on estava. La botiga d'"abarrotes Chivo", juntament amb la carnisseria de San Pedro Cholula i el mercat de fruita del costat eren els meus bàsics... El Walmart, a part de no agradar-me perque es ianqui total, em quedava a 15-20 minuts, i sense vehicle propi (a part de la bici) no m'era gaire pràctic....