dilluns, de setembre 06, 2004

Creacionisme, encara

La meva dona ensenya Biologia a estudiants de 3r any de llicenciatura. Entre altres continguts, explica l'origen de la vida i l'evolució de les espècies. Darrerament, explica les teories de Lynn Margulis sobre la importància de la simbiosi hereditària en l'evolució: de com diferents microorganismes van acabar fusionant-se, i gràcies a això els animals i les plantes tenim mitocòndries per respirar, o les plantes tenen cloroplasts per fer la fotosíntesi, o els espermatozous tenen cua.

Cada any, algun estudiant de 3r de carrera fa una pregunta del tipus:
- Mestra, vostè és catòlica? (molts estudiants mexicans tracten de maestro el professor universitari).
- Això que explica va en contra de tot el que el van ensenyar, que Déu va fer el món en 7 dies...

Déu n'hi do (parlant de déu). Quan surt de l'astorament, la professora els diu que no som a classe de religió, i que les seves creences no són d'interés públic.

Fins i tot des del punt de vista catòlic és ridícul fer aquests plantejaments. Vaig ser educat en un col·legi catòlic, i us puc assegurar que a finals dels anys 70 l'església catòlica ja no interpretava el llibre del Gènesi al peu de la lletra (Adam, la costella, Eva, la serp, la poma, al setè dia va descansar....). Per descomptat, el meu professor de Biologia, capellà, ens explicava l'evolució de les espècies i tota la pesca, i això no estava en contradicció amb les seves creences.

Algunes religions presents als Estats Units sí que interpreten la Bíblia al peu de la lletra. En moltes escoles està prohibit explicar l'evolució de les espècies. A Mèxic l'educació pública se suposa que és laica. Tot i que no sempre es compleix, la Constitució Mexicana diu:

Garantida la llibertat de creences per l'article 24, l'esmentada educació [la pública] serà laica i, per tant, es mantindrà aliena per complet a qualsevol creença religiosa.

L'enfoc de la Constitució Espanyola és diametralment oposat:

Els poders públics garanteixen el dret que assisteix els pares per tal que els fills rebin la formació religiosa i moral que vagi d'acord amb les seves conviccions.

I això permet, a la pràctica, una sèrie de privilegis inconcebibles en altres països. Potser sí que van guanyar els cristeros, a un lloc i l'altre...

3 comentaris:

Anònim ha dit...

Doncs tot això a mi em fa patir: si a les escoles on està prohibit explicar l'evolució de les espècies, quina mena de persones seran aquests estudiants en el futur? Em fa patir perque no avancem. Son temes afecten molt directament la forma de ser de la persona, es el seu origen, la seva ideologia, no podem anar amb tabús amb aquestes coses. Com tu dius esta probat que religió i ciencia poden conviure perfectament, es més, es complementen. La religió sense ciencia pot dur a fanatistes, i em fa por. M'agrada viatjar a Mèxic d'aquesta manera. Gracies pels teus posts. Iris - http://www.lamevaweb.info/451

Geococcyx ha dit...

Hola Iris: gràcies per ser una del ~20 visites diàries que tinc. Si tens 37 anys, com dius al teu blog, potser encara vas arribar a temps a sentir aquell acudit de:

- Escolta, ja he gravat el disc
- Sí -diu- ja l'he comprat
- Ah! Vas ser tu??

Se'm podria aplicar a mí :-)

Anònim ha dit...

:-)
Encantada de coneixe't colega. Un plaer.