dilluns, de setembre 20, 2004

"Incunable" químico-franquista


Agenda del Químico. Foto de Geococcyx.

Aquest llibre enquadernat en pell no és la Bíblia. Me'l vaig comprar fa uns anys a la Fira del Llibre d'Ocasió del Passeig de Gràcia, per 500 pessetes (3 EUR), i ha vingut amb mi a Mèxic.

És l'Agenda del Químico, de Luis Blas, 1a edició de 1940, un recull de propietats físiques i químiques de substàncies i solucions. Em va fer gràcia, i me'l vaig quedar, pel seu aspecte, pel seu preu, i perquè les propietats físiques i químiques no varien amb els anys :-) , i encara m'ha servit, i molt, quan he necessitat una dada.

No fa tant, encara se'n feien servir edicions posteriors, a les indústries i a alguns laboratoris universitaris, tot i que l'estàndard podem dir que és el CRC Handbook of Physics and Chemistry.

Al pròleg del llibre, una frase molt significativa del moment en que fou editat:

Nuestro único deseo al haber publicado esta obra es solamente contribuir un poco, quizás apenas nada, pero algo siempre, al resurgir del engrandecimiento científico de la Nueva España. Por Dios y por ella, así sea.

A quina Nova Espanya es refereix? Al virreinat? Nooooo. Naturalment es refereix a l'Espanya feixista acabada de néixer el 1939. La prosa és tirant a llefiscosa, amb carretades de falsa modèstia (un poco, quizás apenas nada, pero algo siempre).
Senyor!

Conclusió, dedicada als meus amics llicenciats: definitivament, el Blas era la versió franquista del Handbook! No us estranyin segons quines coses.