dijous, d’abril 26, 2007

Moment formatger

M'agraden els formatges prou curats per ser bastant o molt olorosos i saborosos, però que no siguin massa durs. No he trobat cap formatge mexicà que em faci el pes. No és que n'hagi tastat molts, però els que he conegut són en general massa tous i massa poc gustosos. Són massa frescs. Van molt bé per fondre dins una quesadilla, i prou, i amb perdó pels milers de mexicans del hueso colorado que es podrien ofendre. A casa hem acabat comprant regularment un formatge "holandès" que fan a la vall de Mèxic, que no té gaire gust de res, però tampoc té massa sal i, bé, haig de cuidar el coleterol, i la sang alta, que deia la meva àvia,

De sobte, en un supermercat em vaig trobar un Flor de Esqueva, un formatge castellà bastant bo, tot i que de vegades és massa curat per al meu gust. O l'altre dia, que vaig trobar una peça sencera de formatge Idiazabal. No recordo la marca, però aquí el teniu (boníssim).



El primer dia era massa tendre i massa salat, però després de quinze dies al mostrador refrigerat de la cansaladeria del supermercat ja estava com més curat; la sal, la mateixa, suposo, però el sabor reforçat l'emmascarava. Idiazabal és un poble de Guipúscoa, molt proper a Navarra i a Àlaba, però també és una denominació d'origen de formatge: és formatge fet al País Basc i a Navarra, íntegrament amb formatge d'ovelles de les races latxa i carranzana. El sector navarrès-mexicà em diu que és més bo el formatge que fan a la Burunda, però és clar, quan parla de la Burunda és com Rose Nylund quan parlava de St. Olaf, Minnesota.

Aquest matí, mentre esmorzava, dues llesques de pa torrat, amb oli d'oliva verge, acompanyant un bon tall de formatge Idiazabal. Si això és guerra, que no vingui la pau... Però parlem de preus, que són tirant com al del de caviar. El formatge Idiazabal es ven a 600 pesos el quilo (40,3 EUR/kg), que Déu n'hi do. El Nadal passat el Flor de Esqueva es venia a 700 pesos el quilo (47 EUR/kg). Sort que el coleterol i la sang alta no em permeten abusar d'aquestes delikatessen! No vull ni pensar en les emissions de CO2 generades pel transport d'aquest formatge des del territori Idiazabal fins a l'altiplà mexicà. Pecadoooor!

Traducció automàtica d'aquest text: en es fr

2 comentaris:

Mus ha dit...

La tienda de quesos del mercado de san Juan está bien surtida, pero desde luego lo del precio es para echarse atrás. :( Menos mal que los del comercio se la pasan dándote generosas pruebas de todos los quesos que allá tienen.

Para compensar, me inflaba a comprar boletos y colmenillas y otras setas, que estaban a precios razonables y en Europa no hay quién las compre baratas.

Geococcyx ha dit...

No visc al DF, i no he visitat mai aquest mercat. Ja m'has donat una idea per a la propera visita a la capital... ;)
Salut