divendres, de març 18, 2005

Coma de n'Arbona



Amb una mica de retard he penjat aquesta foto de la Mallorca glacial d'aquest hivern, que m'envia un amic des de l'Illa de la Calma. És la Coma de n'Arbona, a la cara sud-oest del massís del Puig Major, la via normal al Penyal des Migdia des de la Vall de Sóller. Em diu:

L'altre dia vaig fer una excursió al Penyal i no vaig poder arribar al cim, de vent que feia.

Veure la Serra de Tramuntana nevada dos mesos seguits no passa cada any. Tot i així, a la zona central de la Serra solia nevar de 6 a 14 dies a l'any, com ens explica aquest esforçat doctorand de la UIB, que encara té temps per a l'afició meteorològica. Aquí el crack que ja esmentàvem en un altre apunt ens ofereix aquesta foto del Penyal des Migdia, des del Puig Major. La carretera que esguerra la foto és la que puja a l'estació militar de radars del Puig Major.

La paraula coma és d'origen cèltic i té els equivalents de combe (francès) i comba (occità). Aquest terme només és viu en el parlar del Pirineu, Mallorca i algun lloc més. La toponímia, en canvi, és rica en comes de tota mena. Val la pena visitar l'article (enciclopèdic!) al DCVB.

2 comentaris:

Anònim ha dit...

Jo hi he estat! I realment és una excursió preciosa!! Hi vaig anar amb el grup excursionista i és per a repetir-la!!

Geococcyx ha dit...

És un lloc fantàstic, tant la coma com el Penyal, especialment a l'hivern i amb neu dura. Jo he baixat mitja coma "esquiant" amb les meves botes sobre la neu dura, i sense piolet per fer "ramasse", però d'això fa segles...

Les cases de neu tenen una ubicació única, al peu d'una paret, i amb una vista sobre la vall.