diumenge, de setembre 04, 2005

Notícies d'Ang Lee


Llegia ahir la crònica que feia Marta Monedero Ribas del Festival de Venècia 2005. Hi destaca la pel·lícula Brokeback Mountain del director taiwanès Ang Lee, que llegeixo no sé on que s'estrenarà el 9 de desembre, suposo que als Estats Units. No sé si el film arribarà a aquesta ciutat mexicana (diu un amic chilango que aquesta ciutat és un poble de primera, perquè poses primera i de seguida en surts).

Brokeback Mountain és una història d'amor gai entre dos vaquers, ambientada als Estats Units el 1963. Diu Marta Monedero (MM) que Ang Lee descriu amb sentit i sensibilitat aquesta història, que va captivar el públic del festival. Segurament. Jo no he vist el film.

I és cert, com recorda MM, que Ang Lee és el director de Sense and Sensibility (1995), un film que no em va agradar gaire, per encarcarat i perquè em va costar trobar el sentit i la sensibilitat a aquesta adaptació de la novela de Jane Austen. Tot i que sense em sembla que vol dir més seny que sentit, en aquest context. Llavors potser sí.

I és cert, com recorda MM, que Ang Lee va dirigir The Ice Storm (1997), que em va agradar força. De Lee no he vist Tigre i drac (2000), que no em va atreure, ni Hulk (2003) - sí, he dit Hulk! Jo diria que la sensibilitat d'Ang Lee per fer Brokeback Mountain potser tindrà més les arrels en dues pel·lícules que va abans: Hsu yen (1993), estrenada al Verdi* com El banquete de bodas, i Yan shi nan nu (1994), estrenada -com no - al Verdi* com a Comer, beber, amar, i que sembla que vol dir realment Menjar, beure, homes, dones.

Hsu yen és una comèdia sobre una relació gai i el xoc de cultures (pares-fill i Orient-Occident), i va ser realment la targeta de presentació d'Ang Lee a Europa i els Estats Units. I la segona, que em va agradar més, és una història molt maca d'un pare cuiner i dues filles adultes, en la que el menjar que prepara el pare ens enlluerna i ocupa un lloc molt especial en el film. Crec que oblidar aquests dos films és oblidar possiblement el millor Ang Lee, i el que - espero - més entronqui amb el film presentat a Venècia... Ho sabrem al desembre, o encara més tard (sempre ens queda el DVD...).

Possiblement, les notes de premsa del festival tampoc no deuen lligar Hsu yen amb Brokeback Mountain. De fet, Google ens diu que mentre 41.700 pàgines parlen de "ang lee" "brokeback mountain", només 316 parlen de "ang lee" "brokeback mountain" "wedding banquet".

On és el Gorina? collons!...

* Dic jo que era al Verdi...