dilluns, de setembre 06, 2004

Aquí començà el ball de bastons


Església de Dolores Hidalgo. Foto de Geococcyx.

16 de setembre de 1810. Des del portal d'aquesta església (Dolores, Intendència de Guanajuato), el capellà del poble, Miguel Hidalgo y Costilla va arengar els veïns i els va aixecar contra la dominació espanyola. Ho va fer amb un crit no del tot revolucionari ni independentista:

¡Viva la Virgen de Guadalupe! ¡Viva Fernando VII! ¡Muera el mal gobierno!

Hi ha diferents versions del "grito de Dolores" original, i per suposat el crit que es fa ara cada aniversari és més -diguem-ne- republicà.

En tot cas, aquí va començar la guerra que va portar Mèxic a la independència el 1821 . Quin era el context i com va evolucionar la cosa? Us ho explico en properes anotacions al diari...

-------
* Per cert, tinc problemes per identificar tots els dolços de la foto de l'altre dia. Ja ho trobaré i us ho diré :-)

3 comentaris:

Anònim ha dit...

No t'escaquegis, col.lega; estic esperant la identificació (correcta al 100%, que ja veus què passa amb segons quines identificacions) de tots els dolços. La majoria ens sentim bastant sols en els nostres blogs, però, mira, anem passant l'estona.
Ah, no sóc la Dolores, només sóc la Lola (de "paraules"); et vaig seguint, m'agrada tenir notícies de Mèxic.

Geococcyx ha dit...

El client sempre té la raó! Treuré la llista completa, però em trobo que ni els mexicans saben els noms de tots els dolços. M'en falten uns 3-4, segons com ho comptis.

Lola: espero que quan eres petita ningú de la teva família et posés la cançó "Maria Dolores" (te canto un bolero) cada dos per tres, com li passava a una Lola amiga meva, potser també lectora del blog.

A reveure!

Anònim ha dit...

Sí, no prou contents amb cantar-te un bolero, et diuen, tot cantant, que te'l canten. Totes les Dolores hem passat per aquest trauma.

Lola (paraules)